OH-13S Sioux Italeri – 1:72 + Part PE

OH-13S Sioux to maszyna przeznaczona do zadań zwiadowczych i obserwacyjnych, jednakże z uwagi na małe rozmiary służyła też jako sanitarka do transportu rannych. Wyprodukowano ponad 260 sztuk tej maszyny na potrzeby US Army.

Śmigłowiec produkowany był przez Bell Helicopter Textron począwszy od 8 marca 1946 roku, kiedy firma otrzymała pozwolenie na jego produkcję. W latach 1946-1974 wyprodukowano ponad 5600 jego egzemplarzy, z czego 1200 wyprodukowano na licencji we Włoszech, 239 w Japonii oraz 239 w Wielkiej Brytanii. Bell 47 cywilna wersja Siouxa to pierwszy na świecie śmigłowiec przeznaczony do użytku cywilnego

BELL 47, lekki helikopter skonstruowany przez Arthura Younga. Podczas II wojny Young skonstruował kilka modeli prostego śmigłowca z żadnego nie był zadowolony. W 1947 roku korzystając ze zdobytych doświadczeń zaprojektował model 47, prosty śmigłowiec dwumiejscowy, w tym samym roku uruchomiono produkcję. Powstały wersje Bell-47A wojskowa dwumiejscowa, Bell-47B wersja cywilna (śmigłowiec Bell 47B był pierwszym śmigłowcem który otrzymał cywilny certyfikat), Bell-47D wersja czteromiejscowa z 1949 roku, w 1952 roku E. J. Smith ustanowił na tej wersji światowy rekord zasięgu 1958,79 km, lot trwał 12 godzin 57 minut. Wielkim krokiem naprzód było zastosowanie silnika turbinowego w miejsce tłokowego. Bell-47F była to pierwsza wersja z silnikiem turbośmigłowym, Bell-47G wersja trzymiejscowa z innym modelem silnikia, Bell-47H kolejna wersja cywilna z 1955 roku, Bell-47J wersja czteromiejscowa z 1956 roku z mocniejszym silnikiem. Prosta i niezawodna konstrukcja sprawiła, iż śmigłowiec uzyskał olbrzymią popularność, stał się w swoim czasie najliczniej produkowanym śmigłowcem na świecie oblatano 33 wersje i odmiany Bell 47 różniące się napędem, szczegółami konstrukcyjnymi, rodzajem podwozia. Standardowa wersja wyposażona była w płozy do lądowania stosowano także wersje pływakowe lub wyposażone w narty do lądowania w miękkim śniegu. Wielka bańka owiewki tak znana z wielu zdjęć nie zawsze była stosowana, powstały odmiany z dużo skromniejszym oszkleniem i sztywną zabudową kadłuba. Produkcja śmigłowca zamknęła się liczbą 5000 – 6000 egzemplarzy. Prawo do licencyjnej produkcji sprzedano miedzy innymi do Japonii i do Włoch. Liczba państw, w których używano śmigłowce jest znacznie dłuższa

Na śmigłowcu poza lotami rekordowymi wykonano wiele nietypowych wyczynów,

Między innymi Francuz J. Moineset wylądował na szczycie Mont Blanc. Dużą popularność śmigłowiec zdobył podczas wojny w Korei do przewozu rannych (każdy pamięta chyba serial „MASH”)

KONSTRUKCJA kratownica stalowa, silnik częściowo osłonięty, kabina pilota osłonięta jedną tłoczoną owiewką, podwozie stałe dwie płozy stalowe

Producent Bell Helicopter Textron
Typ wielozadaniowy śmigłowiecużytkowy
Załoga 1 + 2 pasażerów
Historia
Data oblotu 8 grudnia 1945
Egzemplarze ponad 5600
Dane techniczne
Napęd sześciocylindrowy silnik Lycoming VO-435B1A
Moc 269 KM (217 kW)
Wymiary
Średnica wirnika 11,32 m
Długość m
Wysokość 2,84 m
Masa
Własna kg
Startowa kg
Osiągi
Prędkość maksymalna 196 km/h
Pułap praktyczny 3200 m
Zasięg 412 km
Rzuty
Bell 47 3-view drawing.png

Śmigłowiec był również wykorzystywany przez armię amerykańską pod nazwą H-13 Sioux, głównie w celach szkoleniowych lub rozpoznawczych. H-13 brał udział m.in. w wojnie koreańskiej.

Źródło: Spotter.pl i Wikipedia

In-box modelu:

In-box części waloryzujących:

Może Ci się również spodoba