Polski Hummer w 3 odsłonach 1:35 Academy + Toro Model Decals

Firma Toro Model, wydawca kalkomanii do polskiej wersji Hummera, przekazała mi 3 modele Hummera w różnym stanie złożenia, z prośbą bym dokończył te modele i wyposażył jest w polskie oznaczenia. Ponieważ modele mają być prezentacyjne, nie będą specjalnie niszczone lub waloryzowane. Po przejrzeniu paczki z częściami, zdecydowałem, że postaram się wykonać modele, normalny polski Humvee, Humvee Żandarmerii Wojskowej i Humvee naszych jednostek w Afganistanie. Dwa ostatnie model będa wymagały samodzielnej budowy kilku elementów, ale w tym cała przyjemność.

Oto kalki.

Humvee – to nazwa potoczna, wywodząca się od skrótu HMMWV, czyli High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle („Wielozadaniowy pojazd kołowy o wysokiej mobilości”), określająca samochód terenowyopracowany dla armii Stanów Zjednoczonych przez AM General Corporation (firmę wywodzącą się z Willis-Overland Company). Później zaczęto produkować go w wersji cywilnej.

Historia

Wstępny projekt wielozadaniowego samochodu terenowego opracowanego dla armii Stanów Zjednoczonych powstał w 1979 roku. Oznaczono go jako M998 High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle. Miał on zastąpić pojazdy typu M151 i inne, starsze, pozostałe jeszcze w służbie lekkie pojazdy taktyczne. Po wygranym przetargu w 1983 rozpoczęły się przygotowania do rozpoczęcia seryjnej produkcji, do której doszło w 1985 roku. Samochód jest obecnie używany przez wiele armii świata (w Europie używa ich m.in. szwajcarska, polska i czeska), jednostki ratownicze, policyjne i straży pożarnej.
Chrzest bojowy odbył się wcześniej (interwencja w Panamie), lecz świat poznał go dopiero podczas wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku.
Sprzedaż luksusowych, cywilnych wersji pod nazwą Hummer H1 rozpoczęła się w 1992 roku. Sześć lat później AM General sprzedała prawa do marki koncernowi General Motors, który przemianował oryginalną nazwę auta na hummera H1.

Pod względem sprzedaży auta rekordowy był rok 2006, w którym salony salony dilerów opuściło 71 524 pojazdów. W kolejnych latach sprzedaż spadała. W styczniu 2010 r. nabywców znalazło tylko 265 samochodów. W związku z systematycznie pogarszającą się sprzedażą GM ogłosiło, że podobnie jak to uczyniło w 2009 r. markami Saturn i Pontiac, w 2010 zlikwiduje nierentowną markę Hummer.

Opis techniczny

Charakteryzuje się stałym napędem na 4 koła, oparciem konstrukcji na stalowej ramie, niezależnym zawieszeniem wszystkich kół, dużą zdolnością do pokonywania przeszkód terenowych, wodoszczelnością całej konstrukcji. Opcjonalnie montowany jest system elektronicznej regulacji ciśnienia w oponach.

W wersji wojskowej jest to auto zdolne do przewożenia czterech żołnierzy, niewielkiego ładunku oraz ciągnięcia niewielkiego działa artyleryjskiego bądź przeciwlotniczego. Może być wyposażony w 12,7 mm wielkokalibrowy karabin maszynowy Browning M2HB, granatnik automatyczny Mk 19 lub wyrzutnię ppk BGM-71 TOW. Montowany jest na obrotnicy w stropie nadwozia. Pojazd stosuje się jako transporter piechoty, pojazd lekkiego wsparcia oraz jako sanitarkę. Pojazd HMMWV wykorzystano też w systemie M1097 Avenger jako samobieżną wyrzutnię rakiet przeciwlotniczych FIM-92 Stinger. Od 2005 roku na wielu z amerykańskich pojazdów tego typu montuje się również karabinki CROWS sterowane od wewnątrz pojazdu, co utrudnia zabicie strzelców obsługujących karabin, co często zdarzało się przy odkrytych kabinach, zwłaszcza podczas walk ulicznych.

źródło: Wikipedia

Etap 1: Produkcja

Etap 2: Kalki

Finał modele zakończone 🙂

Może Ci się również spodoba