Huey UH-1B Italerii 1:72 + CMK resine upgrade kit

Ponieważ jestem wielkim fanem śmigłowców, a już w szczególności wszelkich odmian amerykańskich Hueyów, w kolejce do wykonania mam model UH-1B w skali 1:72 firmy Italerii. Ponieważ jest to bardzo fajny model postanowiłem wzbogacić go zestawem żywiczno-fototrawionym firmy CMK. Model będzie realizowany w malowaniu i oznakowaniu amerykańskim, choć zestaw pozwala na wykonanie wersji brytyjskiej i japońskiej.

Bell UH-1 Iroquois – wielozadaniowy, amerykański śmigłowiec. Popularnie znany jako „Huey”.

Skonstruowany przez biuro Bell Helicopter Textron. Prace nad śmigłowcem rozpoczęto w 1955 – rok zaakceptowania przez armię amerykańską nowego modelu – 204. Pierwszego oblotu prototypu dokonano 22 października 1956 roku, był to prototyp o nazwie XH-40. Po udanym locie zbudowano kilka maszyn serii próbnej, nazwanej potem YH-40. Po serii badań i testów został przyjęty na wyposażenie armii USA. Śmigłowce pierwszej serii – wersja UH-1A (model 204) miały silnik o mocy 860KM i mieściły 6 pasażerów. Do jednostek US Army trafiały od 30 czerwca 1959 do marca 1961.

Powszechnie znany z wojny w Wietnamie, gdzie służył jako śmigłowiec transportowy, wsparcia powietrznego i medycznego. Zyskał w tym czasie różne przydomki: Slick – wersja transportowa, Hog – wersja uzbrojona, Iroquois – wersja wielozadaniowa, Dustoff – wersja MEDEVAC. Wersja UH-1B miała mocniejszy silnik i mogła zabrać więcej pasażerów lub ładunku. Kolejna wersja – UH-1C miała większy zbiornik paliwa, szersze łopaty wirnika nośnego i śmigło wirnika ogonowego o odwróconym profilu – armii przekazano około 767 egzemplarzy śmigłowca tego typu. W międzyczasie powstał kolejny model śmigłowca Bell – 205 – który od poprzedników różnił się mocniejszym silnikiem (1100KM), wydłużony został kadłub, by móc zabrać na pokład więcej żołnierzy (maksymalnie 12). 2201 egzemplarzy Bell 205 w wersji UH-1D dostarczono armii USA.

Powstało wiele różnych wersji modelu 205:

  • UH-1E – wersja umożliwiająca start z okrętu desantowego
  • UH-1F – wersja transportowa, wyposażona w silnik o mocy 1272 KM
  • UH-1H – wersja transportowa dla US Army, wyposażona w silnik o mocy 1400 KM

Ponadto po wojnie zmieniono nomenklaturę wersji, ale nie ma to większego znaczenia przy ogólnym opisie śmigłowca.

Państwo Stany Zjednoczone Stany Zjednoczone
Producent Bell Helicopter Textron
Typ Śmigłowiec
Konstrukcja półskorupowa, wirnik dwupłatowy, podwozie płozowe
Załoga 2 do 4
Historia
Data oblotu 22 października 1956
Lata produkcji 1957-??
Dane techniczne
Napęd T53-L-13
Moc 1,044 kW
Wymiary
Średnica wirnika 14,63 m
Długość 17,4 m
Szerokość kadłuba 2,6 m
Wysokość 4,4 m
Masa
Własna 2363 kg
Startowa 4309 kg
Osiągi
Prędkość maksymalna 204 km/h
Pułap praktyczny 4300 m
Zasięg 512 km
Dane operacyjne
Liczba miejsc
11 do 14
Użytkownicy
USAF
Rzuty
Bell UH-1 IROQUOIS.png

Źródło: Wikipedia

In-Box modelu:

In-Box dodatków:

Może Ci się również spodoba