Projekt dioramy Fieseler Fi156c Storch front wschodni – 1:48 Tamiya
Na urodziny dostałem bardzo piękny, jubileuszony model Tamiyi, Storcha w 1:48. Model ma bardzo dużo detali i jakość jego wykonania jest absolutnie perfekcyjna. Ponieważ można ten samolot wykonać z nartami w malowaniu zimowy, postanowiłem zebrać nieco więcej elementów i zrobić dioramę zimową ze Storchem w roli głównej. Ogólna koncepcja scenki jest następująca, wysoki ranga oficer przylatuje na inspekcję , na lotnisku oczekuje grupka oficerów, samochód i ochrona w postaci wozu bojowego. Koncepcja jest trzeba jeszcze dozbierać komponenty :).
Na początek kilka informacji o Storchu.
Fieseler Fi 156 „Storch” („Bocian”), zaprojektowany w 1935 roku w zakładach Gerhard Fieseler Werke GmbH samolot rozpoznawczo-łącznikowy typu STOL. Fi-156 do startu potrzebował dogodnego terenu o długości 60m, do lądowania 20m. Ze względu na jego wszechstronność używany przez Rzeszę na wszystkich frontach II wojny światowej. Do najsłynniejszych zadań wykonanych przy użyciu tego samolotu należy przeprowadzona 12 września 1943 przez Ottona Skorzenegoakcja uwolnienia Benita Mussoliniego oraz przewiezienie do Berlina gen. von Greima przez słynną pilotkę Hannę Reitsch.
Fi 156 były eksportowane m.in. do Finlandii i Szwajcarii. Po podpisaniu paktu Ribbentrop-Mołotow jeden egzemplarz przekazano Stalinowi. Antonow próbował podjąć produkcję kopii Storcha jako OKA-38 „Ajst” z silnikiem MV-6 (zbudowanym na podstawie Renault 6Q), zanim jednak dostarczono jednostki na front, zakłady zajęli Niemcy. We Francji produkowano Fi-156 w zakładach Morane-Saulnier pod nazwą Criquet jeszcze po wojnie.
Fieselerów Fi 156 używało polskie lotnictwo wojskowe i cywilne, a egzemplarz wykorzystywany jako samolot sanitarny miał oznaczenia SP-BAS i znajdował się w Poznaniu. Polskie lotnictwo używało miało 12 sztuk tego samolotu – w tym na 5 Fi 156 widniały szachownice.
Kolejną ciekawostką jest fakt, że polski samolot PZL-104 Wilga I był po części wzorowany na Fi 256 (późnej wersji Storcha)
Dane podstawowe | |
Państwo | III Rzesza Niemiecka |
Producent | Fieseler |
Typ | samolot rozpoznawczo-łącznikowy |
Konstrukcja | mieszana |
Załoga | 2 |
Historia | |
Data oblotu | 1936 |
Lata produkcji | 1937-1948 |
Wycofanie ze służby | lata 60 XX w. |
Dane techniczne | |
Napęd | 1 silnik tłokowy, ośmiocylindrowy, w układzie odwróconego V: Argus As 10C |
Moc | startowa – 240 KM trwała – 200-220 KM |
Wymiary | |
Rozpiętość | 14,25 m |
Długość | 9,9 m |
Wysokość | 3,05 m |
Powierzchnia nośna | 26 m² |
Masa | |
Własna | 935 kg |
Startowa | 1320 kg |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 265 km/h |
Prędkość minimalna | 70 km/h |
Prędkość wznoszenia | na wysokość 1000 m – 5,4 min na wysokość 2000 m – 13 min |
Zasięg | 740 km |
Długotrwałość lotu | 5 godz. 20 min |
Rozbieg | 25 m |
Dane operacyjne | |
Uzbrojenie | |
wersje uzbrojone – km MG 15 kal. 7,92 × 57 mm umieszczony z tyłu kabiny, granaty ręczne. | |
Użytkownicy | |
Niemcy, Francja, Polska, ZSRR, Algieria, Wietnam, Laos,Finlandia, Bułgaria, Wlk. Brytania, USA |
źródło : Wikipedia
Różne typy malowań.
In-box modelu: